Startmotor med paketsnöre

Byte av kolen i startmotorn, del 2

Montering av kolenNu har jag fått hem kolen och kan fortsätta berätta om byte av kolen i startmotorn.

Rengjorde plattan och spåren där kolen ska löpa med stålborste, bromsrengöringsspray och tryckluft. Själva monteringen av kolen är enkelt medan man håller kolfjädern med en skruvmejsel. Man behöver inte demontera kolfjädrarna.
(Klicka på bilderna för att se större bild.)

Kolen monteradeHär är kolen monterade med ledningarna på plats.

Den stora frågan är i vilken ordning man ska montera ihop startmotorn. Första gången av tre(!) höll jag plattan, två av mina grabbar höll tillbaka kolen i dess ytterlägen, medan jag förde in kollektorn med hela den inre delen av motorn emellan kolen. Sedan tryckte jag in detta i ytterhöljet. Det gick ju an. Men så upptäckte jag att jag missat lägga in brickorna (kanske borde benämnas shims) runt axeln i botten på ”locket”. Bara att plocka isär igen.

Startmotor med paketsnöreNästa gång gjorde jag något jag tyckte var smidigare, speciellt om man tänker sig att man måste plocka isär den igen av någon anledning. Jag la ihop locket med motorhöljet, monterade ledningarna, och satte sedan ett julklappssnöre enligt bilden för att hålla tillbaka kolen. Funkade kanonbra! Lätt att föra in innanmätet med kollektorn hela vägen.

När jag skulle dra ihop det hela med de två långa skruvarna som löper längst efter startmotorn så ville inte locket komma på plats. Jag hade inte märkt att locket hade en styrning så jag hade satt dit det 180 grader fel! Plocka loss igen!

Krympslang som isolering på startmotornSå det tog lite tid innan allt hamnade rätt. Som syns på bilden så bytte jag även ut den utnötta isoleringen på ledaren (”plåtbläcket”) mellan solenoiden och startmotorn. Jag satte dit en bit krympslang. På bilden har jag inte krympt den ännu. Blev kanonbra! Testade startmotorn i skruvstädet innan jag monterade den i Saaben – den funkade perfekt!

Länkar:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *